“Współpraca oznacza dwie litery: MY”

“Współpraca oznacza dwie litery: MY”
G.M. Verity

 

Umiejętność współpracy to jedna z bardziej cenionych kompetencji emocjonalno-społecznych. Wpływa na relacje z innymi ludźmi i przy-daje się zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Łączy się ściśle z innymi umiejętnościami i zależy od indywidualnych predyspozycji (tem-peramentu, charakteru), lecz bez niej niemożliwe jest harmonijne współbrzmienie z innymi.

Na czym polega współpraca?
Współpraca to nie tylko umiejętność pracy w grupie na rzecz osiągania wspólnych celów, zespołowego wykonywania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów, lecz także zdolność tworzenia więzi wśród członków grupy. Jest to możliwe dzięki wymianie myśli i doświadczeń, dzieleniu się emocjami.

W dobrej kooperacji tworzy się poczucie tożsamości z zespołem, co zapewnia trwałe i sprawne funkcjonowanie tego zespołu na rzecz osiągania wspólnych celów.

What does the child learn from group cooperation?

  • słuchania tego co ma do powiedzenia ktoś inny
  • szacunku do drugiego człowieka i jego poglądów
  • w jaki sposób odnosić się do innych
  • wyrażania własnych racji i przekonań
  • dyskutowania
  • cierpliwości, czekania na swoją kolej.
  • komunikowania swoje potrzeby.
  • proszenia o pomoc.
  • pomagania innym.
  • kompromisów .
  • radzenia sobie z problemami.
  • tworzenia i przestrzegania zasad.
  • umiejętności dzielenia się z innymi.
  • odpowiedniej organizacji pracy.
  • oceniania swojej pracy i pracy innych.
  • odpowiedzialności za swoją pracę, bo ma ona wpływ na rezultat pracy całej grupy

Aby współpraca mogła zaistnieć, potrzebne są rozwinięte inne umiejętności prospołeczne, o których piszą w swoim programie Ellen McGinnis i Arnold Goldstein (2003).

Najważniejsze z nich to:

  • aktywne słuchanie,
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji własnych i cudzych,
  • komunikowanie potrzeb (proszenie o pomoc i oferowanie pomocy, odmawianie i akceptowanie odmowy),
  • radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i popełnianymi błędami,
  • rozwiązywanie problemów, w tym także konfliktów,
  • dzielenie się,
  • zapraszanie i dołączanie do zabawy.

Źródło: https://balonblum.pl/artykuly/o-wspolpracy-miedzy-dziecmi